6/09/2013

When you're gone

Mietin kauan, kertoisinko koko asiasta mun blogissa mutta sit päätin rohkaista itseni ja tulla kirjoittamaan teille hyvin arasta aiheesta mulle tällä hetkellä.. Rakas mummoni nukkui pois pari viikkoa sitten ja nyt viikonloppuna oli hautajaiset. Mummo oli jo vanha ja melko huonossa kunnossa, joten lähtö ei tullut yllätyksenä.. Mutta silti liian äkkiä hän lähti pois täältä!!




Pari viikkoa sitten keskiviikkoyönä iskä sai puhelun, että mummo on viety sairaalaan. Sinä yönä ei pahemmin nukuttukkaan, vaan kaikki miettivät, että miten tässä tulee käymään.. Viimeinen viikko oli jatkuvaa pelkoa siitä, milloin lähdön hetki on käsillä, mutta onneksi kuitenkin ehdin mummoa käydä sairaalassa katsomassa, olisi kaduttanut kovasti jos en olisi ehtinyt! Kun oltiin mummoa silloin katsomassa, hän oli hyvässä kunnossa, istui sängyn reunalla ja jutteli iloisesti. Silitteli mun hiuksia ja halasi kun lähdettiin. Pelkäsin, että se oli viimeinen kerta kun mummoa enää näkisin, ja niinhän se ikävä kyllä olikin.. Äiti soitti samana viikonloppuna mulle kun olin Esalla, että nyt on mummo nukkunut pois. Itkin koko sen päivän ja olin tosi huonona vielä pitkään sen jälkeen. Enkä vieläkään ole täysin hyväksynyt/tajunnut sitä, että mummoa ei vaan enää ole. Se on niin outoa, että yhtäkkiä rakas ihminen vaan häviää, eikä häntä enää näe.




Mulla on tällä hetkellä melko tyhjä olo. Mummo oli mulle todella todella rakas ja läheinen, joten ikävä ja suru on kova. Hautajaisissa kyyneleet ei tahtonut loppua millään, enkä meinannut saada luettua mun osuutta, kun laskettiin kukat arkun päälle. Tilaisuus oli kuitenkin kaikinpuolin erittäin kaunis ja kaikki sukulaiset oli päässeet paikalle. Muistotilaisuus oli samassa paikassa missä mut aikoinaan kastettiin, ja missä äiti ja iskä vihittiin. Nyt mulla on kuitenkin jo parempi olo, kun mummo on saatettu viimeiselle matkalleen ja hän on ukin kanssa yhdessä. <3 Heidät haudattiin myös samaan hautaan, mikä on mun mielestä ihana juttu.





Voitte vaan kuvitella, miten vaikeaa musta on tätä postausta kirjoittaa kyyneleet valuu tässä samalla, mutta aina kun alan mummoa muistelemaan niin itkuhan siinä tulee. Aika kuitenkin parantaa haavat ja mulla on onneksi paljon ihania muistoja mummosta ja ne säilyy ikuisesti. Tiedän kuitenkin, että mummolla on varmasti nyt hyvä olla, joten se lämmittää mun mieltä. En olisi halunnut hänestä luopua, ja ikävä on joka hetki, mutta kaikki me täältä maan päältä joskus lähdemme se on selvää. Meillä oli tarkoitus pitää joskus tässä kesällä semmoinen muistelutilaisuus, missä muisteltaisiin mummoa ja ukkia ja muita edesmenneitä sukulaisia. Se olis mun mielestä ihana järjestää, koska meillä kaikilla on niin paljon tarinoita kerrottavana. :) Mutta sen näkee sitten!



Tämä on siis yksi melko olennainen syy siihen, miksi mulla ei oo kauheasti ollut inspiraatiota blogin kirjoittamiseen.. Ehkä tulevaisuudessa sitten paremmin jaksan taas kirjoitella.. :)
<3

10 kommenttia:

  1. Oi :'/ Mulla tuli ihan tippa linssiin. Jaksele Anniina <3

    VastaaPoista
  2. Kyyneleet vaa valu kun luin tätä. Pärjäile <3

    VastaaPoista
  3. voi ei, otan osaa! :'( mutta pärjäile <3

    VastaaPoista
  4. paljon jaksamisia sinne suuntaan, se on aina yhtä kauhea tunne kun joku läheinen lähtee pois... mutta niinkun tekstissä jo mainitsitkin aika parantaa haavat :) paljon voimia sulle ja teidän koko perheelle, toivottavasti vietätte kaikesta huolimatta ihanan kesän!<3

    VastaaPoista
  5. Kiitos kaikille hirmuisesti ihanista kommenteista!! <3 Nää piristää mua oikeesti paljon, ootte parhaita. :) xo

    VastaaPoista
  6. Kyyneleet tuli itsellekin silmiin..Mutta paljon voimia sinne! :) Pärjäile <3

    VastaaPoista
  7. En valitettavasti pysty samastumaan. Mulla ei ole koskaan ollut läheisiä isovanhemia, äidin puolelta molemmat kuolivat tuossa vuosituhannen alussa, kun olin pieni. En oikein koskaan saanut heihin mitään suhdetta aikaiseksi. Isän puolelta isänisästä en tiedä mitään, ei ole ollut yhteyksissä perheeseensä moniin vuosiin, mutta äidinäiti on vielä hyvissä voimissaan. En sitäkään kuitenkaan pidä minään muuna kuin toisinaan täällä vierailevana sukulaisena.

    Tuo mitä sanoit ihmisen katoamisesta on jännä ajatus. Että ihminen yhtäkkiä vaan häviää ja se on sitten ohi. Se ihmiselämä, tarina.

    Yksi elämän tärkeimmistä prosesseista on oppia luopumaan. Jotkut ei opi koskaan, toiset hyväksyy sen nopeammin. Tai ehkä ei tarvitsekaan luopua koskaan, läheisestään voi pitää kiinni nyt ja aina. Mutta poismeno täytyy hyväksyä tai elämisestä ei tule mitään.

    En muista kuinka kauan oon sun blogia seuraillut, mutta alan tuntea sua jo aika hyvin ja sulle ilmeisesti perhe on tosi rakas? Nauti siitä, mitä sulla täällä maan päällä vielä on, tiedän että oot vahva ja pärjäät. Ja kyllä se mummokin sulla vielä on, kuten sanoit niin muistoissa. Ei sun mummo sua ole jättänyt etkä sä sitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi! Mä oon valitettavasti joutunut kokemaan melko paljon läheisten menetyksiä elämäni aikana, mutta silti se on aina yhtä rankkaa.. Luonteeltani oon tosi herkkä ihminen, joten pienetkin asiat saa mut helposti itkemään, joten se myös vaikuttaa tosi paljon siihen miten suhtaudun asioihin elämässä.

      Sukulaisiaan ei voi valita, eikä kaikilla ole läheisiä välejä isovanhempiinsa tai muihin sukulaisiin, en mäkään ole läheinen todellakaan koko sukuni kanssa! Että osaan kyllä samaistua tuohon sun tilanteeseen jotenkin.. :) Mummo oli mulle kuitenkin todella rakas ja meidän välit on aina olleet hyvät, jolloin se luopuminen tuntuukin kaksin verroin kauheammalta... Enhän mä tästä hetkessä tokene, mutta kuten sanoit niin mummo on aina mun muistoissa. <3 Kaikki vaan tapahtui niin äkkiä, mikä on mun pienelle päälleni melko paljon sulateltavaa, mut mennään päivä kerrallaan.

      Ihana kuulla että oot seuraillut mun blogia jo pitkään! :) Perhe on todellakin mulle tosi tärkeä, äitin ja iskän kanssa voin jutella ihan_kaikesta ja he ovat olleet mulle aina ne oikean suunnan näyttäjät ja parhaat mahdolliset vanhemmat muutenkin.

      Loppuun mun on vielä pakko sanoa, että jaan mun blogiin vain muutaman prosentin elämäni sisällöstä, joten lukijat ehkä tuntee musta vaan ohuen pintapuolen... Siihen vaaditaan paljon enemmän, että mut tuntisi oikeesti ja tietäisi millainen ihminen oon jokapäiväisessä elämässä... :) Musta olis kyllä ihanaa tutustua teihin lukijoihin toki paremminkin mutta siihen ei ole tullut vielä tilaisuutta.. Ehkä vielä joskus. :)

      Poista
  8. Voi sua! Uskon milt toi tuntuu! Mulle tosi läheinen ukki, jonka kaa vietin paljon aikaa, kuoli kans! :( Se on vaa niin surullista, mut niin tää elämä vaa menee :( Pärjäile!! <3

    VastaaPoista